Kinderen moeten de ruimte krijgen om vrij te spelen.
Karakteristieke kenmerken van spel zijn:
het is plezierig en vreugdevol,
spel kent geen doelen,
is spontaan,
wordt bepaald door de deelnemers,
is niet letterlijk (kan doen-alsof elementen bevatten),
heeft een eigen realiteit,
is vrij van regels van buitenaf,
roept actieve betrokkenheid op.
JONGLeren in het verkeer is een educatief programma voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar én hun (professionele) opvoeders.
Baby’s, peuters en kleuters pikken ongemerkt al veel op over verkeersregels en -gedrag. Het is belangrijk dat wij dit stimuleren.
De kern van dit programma bestaat uit verkeersthemaweken (tussen de 3 en 6 weken) voor de kinderen en een informatiebijeenkomst voor de opvoeders.
Welke beestjes leven er in sloten, meren en kanalen.
Welke beestjes kunnen kinderen in de tuin ontdekken? En als je geen tuin hebt wat dan?
wij ontdekken samen met de kinderen wat voor beestjes en insecten er allemaal zijn.
Kinderen vinden dit heel interessant en spannend.
Wij stimuleren diverse vormen van lichaamsbeweging. Kinderen hebben namelijk veel energie. die energie kunnen ze bij ons uiten. Daarmee beginnen wij in de ochtend met de ochtendgymnastiek en spelen actief leuke spelletjes met de kinderen. Naar de Speeltuin is onze favoriet.
Spelen in de natuur is superleuk voor kinderen, maar ook heel gezond én het stimuleert de creativiteit. Kinderen vinden het super leuk. Zomer, herfst, winter of lente? in alle seizoenen is een boswandeling leuk, interessant, spannend en ontspannend.
Kleuren, verven, kleien, schilderen, plakken, knippen, muziek. alles is voor de ontwikkeling van de kinderen. wij zijn hier volop mee bezig. Het is gezond en leuk voor de kinderen.
Kinderen werken ontspannen en zijn creatief bezig.
Kinderdagverblijf ’t Leeuwtje is een kleinschalig kinderdagverblijf die opvang biedt voor kinderen van 6 weken tot 12 jaar. Waarvan 1 verticale en 1 horizontale en 2 BSO groepen.
Het formuleren van een eigen beleid voor buitenschoolse opvang heeft tot doel duidelijkheid te scheppen. In dit pedagogisch beleid willen we aangeven hoe we werken en waarom we dat zo doen. Dat betekent dat er met elkaar is nagedacht over zaken die op het eerste oog vanzelfsprekend lijken. Nadenken met collega’s levert ook discussie op. Ieder stelt zichzelf en het team de vraag: “werken we op dezelfde manier, werken we op de goede manier”. (Dit alles natuurlijk binnen de algemene doelstelling van de organisatie.) Pedagogisch beleid schrijf je niet voor de eeuwigheid. Wij hebben de huidige werkwijze opnieuw vastgelegd door te behouden wat goed was en aan te scherpen waar nodig. En zo zal beleid altijd in ontwikkeling blijven. Wij realiseren ons dit en vinden dit een uitdaging om alert te blijven op nieuwe ontwikkelingen.
Om een goed plan te schrijven is een duidelijke afbakening en een heldere structuur van belang. In het landelijk toetsingskader (art.3, tweede lid van de Beleidsregels werkwijze toezichthouder kinderopvang) is een zodanige afbakening al gemaakt en het lijkt dus voor de hand liggend deze te volgen. Daaraan voorafgaand willen we onze visie op buitenschoolse opvang, op opvoeding en ons pedagogisch doel formuleren.
Dit beleidsplan geeft ouders/verzorgers inzicht in de werkwijze en het opvoedingsklimaat dat ’t Leeuwtje biedt. Het geeft ons en onze medewerkers richting, inspiratie en houvast bij het pedagogisch handelen in de groepen. Voor beiden is het een middel om de dagelijkse gang van zaken te toetsen, waar nodig is bij het stellen, om te komen tot een optimale kwaliteit van kinderopvang.